Ustawianie zbieżności i geometrii kół

Ustawianie zbieżności kół Gliwice

Zbieżność i geometria kół – co to jest? Po czym poznać, że coś jest nie tak?

Po pierwsze: czy to ważne? Bardzo! Można uznać, że w codziennej jeździe ważniejsze nawet niż apteczka i trójkąt w bagażniku, uzupełniony płyn do spryskiwaczy czy komplet działających świateł! (choć oczywiście nie oznacza to, że którykolwiek z tych elementów można bagatelizować).

 

Umów się na darmową usługę

Prawidłowo ustawiona geometria kół gwarantuje TWOJE BEZPIECZEŃSTWO – pewne prowadzenie auta na drodze, dobrą przyczepność (zminimalizowane ryzyko wpadnięcia w poślizg) i prawidłowe (mniejsze) zużycie paliwa oraz opon (nawet o kilkaset procent!). Zalecane jest, aby profilaktyczne badanie zbieżności kół przeprowadzać tylko raz do roku, najlepiej przy wymianie opon z zimowych na letnie.

 

Co sprawdzi diagnosta

Jeżeli czujesz, że coś jest nie tak…

Jeżeli miałeś wypadek/stłuczkę, kupiłeś samochód używany lub dużo jeździsz po polskich, nierównych drogach…

Jeżeli choć raz wjechałeś na bardzo wysoki krawężnik i poczułeś mocne uderzenie w koła…

Jeżeli masz wrażenie, że auto „ściąga” w prawą lub lewą stronę (samo lekko skręca)…

Jeżeli czujesz dziwny „luz” na kierownicy tzn. auto z opóźnieniem reaguje na Twoje ruchy…

Jeżeli słyszysz podczas zakrętów nieznaczny pisk opon…

Jeżeli podczas najechania na krawężnik lub dziurę kierownica gwałtownie zmienia swoje położenie…

Jeżeli zauważysz, że bieżnik w oponach jest bardziej starty po jednej ze stron…

TO NAJPRAWDOPODOBNIEJ OZNAKA ZŁEJ GEOMETRII KÓŁ – NIE BAGATELIZUJ PROBLEMU!

NIEZWŁOCZNIE ZGŁOŚ SIĘ NA NAJBLIŻSZĄ STACJĘ KONTROLI POJAZDÓW!

ZOBACZYSZ, ŻE ODCZUJESZ WYRAŹNĄ POPRAWĘ W PROWADZENIU SWOJEGO AUTA!

 

 

Ustawianie zbieżności – czy mogę to zrobić samodzielnie?

Wyobraźmy sobie najzwyklejsze, niepozorne koło. Nie wiadomo nawet, kto je wynalazł, ale stosowane było już 8000 lat p.n.e. Rzecz stara jak świat. „Jaki jest koń, każdy widzi”. A jednak nie do końca! Żeby koła w naszym samochodzie mogły poprawnie funkcjonować muszą spełniać szereg technicznych parametrów. Na ich poprawne ustawienie wpływa: zbieżność, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Szczerze powiedziawszy, jest to naprawdę skomplikowany temat. Nie zaleca się dokonywania samodzielnej korekty w tym zakresie. Co prawda są dostępne na rynku specjalistyczne urządzania (w cenie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych), ale niestety wszystkie domowe metody określenia kątów zbieżności są obarczone dużym ryzykiem błędu. W przypadku ustawiania zbieżności różnica rzędu nawet 0,5 stopnia ma znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy!

 

 

Czym więc jest ta zbieżność i co muszę na ten temat wiedzieć?

W większości dostępnych modeli samochodów osobowych koła nie są wobec siebie idealnie równoległe.

W zależności od fabrycznych parametrów technicznych, stosowanego napędu (na tylne koła, na przednie koła, 4×4) i przeznaczenia samochodu mogą one być ustawione zbieżnie, rozbieżnie lub zachowywać zbieżność zerową. Zbieżność oznacza, że punkty znajdujące się najbardziej z przodu obręczy kół są bliżej siebie niż te znajdujące się z tyłu obręczy.

Określana jest jako kąt pomiędzy torami obu kół tej samej osi. W większości aut wartość zbieżności zawiera się w przedziale +3° (mocno zbieżne) do -3° (mocno rozbieżne). Ważne jest, że oba koła tej samej osi zawsze muszą zachowywać identyczną zbieżność.

Ustawianie geometrii kół Gliwice

Umów się na darmową usługę

Przypilnuj swojego diagnostę/mechanika! Geometria kół to nie tylko ustawianie zbieżności!

Poprawnie i kompleksowo sprawdzona geometria wymaga od diagnosty wiedzy na temat wzajemnych zależności wszystkich sił oddziaływujących na koła.

Jeżeli zdarzyło Ci się, że mechanik przez kilka minut pracy raz uderzył młotkiem, odkręcił jedną śrubę i „na oko” stwierdził, że wszystko w porządku – skorzystaj z pomocy bardziej kompetentnego specjalisty!

Na naszej Stacji Kontroli Pojazdów oferujemy PEŁNĄ GEOMETRIĘ ZAWIESZENIA:

  • Badanie zbieżności kół osi przedniej i tylnej
  • Badanie kąta pochylenia koła
  • Badanie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
  • Badanie kąta pochylenia sworznia zwrotnicy.

Aby faktyczne ustawianie zbieżności odniosło pożądany efekt musi być poprzedzone kilkoma dodatkowymi czynnościami diagnostycznymi:

  1. Sprawdzenie stanu metalowo – gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem tzw. silentbloki (zużywają się szybciej na nierównych drogach)
  2. Sprawdzenie sworzni wahaczy pod kątem wykrycia luzów (luzy powodują m. in. stukanie podczas jazdy na nierównej drodze)
  3. Sprawdzenie sprawności drążków kierowniczych i ich końcówek – także pod względem luzów

Właściwy zabieg ustawienia geometrii kół odbywa się poprzez:
1) Zmianę długości drążków kierowniczych i drążków zbieżności
2) regulację śrub mocujących wahacze.

Ile zapłacę?

ZUPEŁNIE NIC!
Dla klientów naszej Stacji Kontroli Pojazdów usługa ustawiania zbieżności kół podczas przeglądu diagnostycznego jest obecnie całkowicie bezpłatna!

DLA OSÓB SZCZEGÓLNIE CENIĄCYCH BEZPIECZEŃSTWO JAZDY OFERUJEMY TAKŻE KOMPLEKSOWĄ USŁUGĘ USTAWIANIA GEOMETRII KÓŁ W CENIE:

  • 100  ZŁ (SAM PRZÓD) LUB
  • 200  ZŁ (PRZÓD I TYŁ).

 

Umów się na darmową usługę