Czy warto wymienić opony? Plusy i minusy.

Zastanawiasz się czy przy obecnej pogodzie warto wymienić opony? A jeśli uznałeś, że tak – to kiedy najlepiej to zrobić? Jakie są cechy opon letnich, zimowych i uniwersalnych? Koniecznie przeczytaj poniższy tekst.

W ostatnich latach przeciwników wymiany opon na zimowe przy specyficznych warunkach „polskiej zimy” jest coraz więcej niż zwolenników. Istnieje też znaczna grupa fanów tzw. opon uniwersalnych (całorocznych). Są i tacy, którzy twierdzą, że nie chodzi w ogóle o opony, bo dobry kierowca „pojedzie bezpiecznie na wszystkim”.

 

Wymiana opon Gliwice

Kto ma rację? Czy istnieje tu jakiś kompromis?

Po pierwsze, jak przy każdej decyzji dotyczącej bezpieczeństwa należy kierować się przede wszystkim własnym zdrowym rozsądkiem, a nie „owczym pędem” czyli ślepym naśladowaniem zachowania innych. Nie ma sensu opierać się wyłącznie o lansowane przez koncerny reguły w stylu „jeśli mało jeździsz to kup uniwersalne” albo „jak tylko spadnie śnieg zmień na zimowe” albo „jeśli temperatura skoczy powyżej 7 stopni Celsjusza należy wymienić zimowe na letnie, bo w wyższych temperaturach zimowe „topnieją” czyli szybciej się zużywają…”

Po drugie, sam najlepiej wiesz, w jaki sposób planujesz eksploatować auto. Szykujesz się na wyjazd w góry? Najczęściej jeździsz po wiejskich drogach, po mieście czy pędzisz autostradami? Twój podjazd do domu jest mocno pod górkę? Lubisz jeździć szybko? Zanim podejmiesz decyzję odpowiedz sobie na tego typu pytania.

Po trzecie, sprawdź prognozę pogody. Co wiesz o zimie? Jak długo będzie trwać? Zapowiada się raczej śnieżno-deszczowa z przewagą mokrego, ale czarnego asfaltu i śniegowego błota czy też raczej śnieżno-mroźna tzn. będzie ślisko, na asfalcie gołoledź i lód?

Po czwarte, sprawdź swój budżet domowy. Jeśli planujesz zakup kompletu zimowych opon do wymiany – pamiętaj… lepsze dobre opony uniwersalne w zimie niż najtańsze zimówki.

 

 

Co warto wiedzieć?

  • Na mokrym lub suchym czarnym asfalcie (paradoksalnie takiego mamy najwięcej podczas polskiej zimy) opony letnie zachowują się co do zasady dużo lepiej – mają większą przyczepność do drogi. Jadąc na zimówkach trzeba zachować szczególną ostrożność – jest to mniej wygodna jazda, trzeba zmniejszyć prędkość, zwykłą zrywność i zwrotność warto ograniczyć, zwłaszcza na zakrętach i rondach. Są również głośniejsze i mniej oszczędne niż opony letnie. Z pewnością nie ma sensu jeździć przez cały rok na oponach zimowych.
  • Na śniegu i gołoledzi sytuacja jest odwrotna – opony letnie przegrywają z kretesem z oponami zimowymi – skuteczność hamowania jest znacznie ograniczona; droga hamowania znacznie się wydłuża, więc auto „popłynie” kilka metrów dalej niż zwykle – nie daj bóg uderzy przy tym w tył auta hamującego tuż przed Tobą!
  • Możliwości opon uniwersalnych najlepiej ujmuje specjalista z Pirelli Polska:

    Opony całoroczne z technicznego punktu widzenia oferują zrównoważone osiągi zarówno zimą, jak i latem, przy umiarkowanym sposobie użytkowania oraz łagodnych warunkach atmosferycznych.

    Jako użytkownik opon całorocznych mogę powiedzieć jedno – jest to rozwiązanie teoretycznie trochę tańsze (jeden zakupiony komplet zamiast dwóch, nie trzeba płacić za wymianę dwa razy do roku i ew. przechowywanie drugiego kompletu), ale odczuwa się lekki dyskomfort podczas jazdy. To jak chodzenie w kaloszach. Latem jest w nich za ciepło i krępują ruchy, a zimą za zimno, za ślisko i… też krępują ruchy. Od biedy – można uznać kalosze za obuwie całoroczne. Zależy co się w nich robi. Oraz ile i gdzie się w nich chodzi.

 

opona

 

  • I najważniejsze… nawet najlepsze jakościowo i optymalnie dobrane opony nie zapewnią Ci bezpieczeństwa, jeśli są starsze niż 6 lat, mają zjechany bieżnik (generalnie minimalna wysokość to 1,6mm, ale na śniegu zalecane jest min. 3-4mm!), ciśnienie jest niewłaściwe, są uszkodzone lub po prostu jeździsz nierozważnie!

 

Wymiana opon – Gliwice

Jeśli zastanawiasz się gdzie sprawnie możesz wymienić opony w Gliwicach – zapraszamy do naszej Stacji Kontroli Pojazdów w Gliwicach, przy ulicy Nowy Świat 37.

Decyzja należy do Ciebie.

Pamiętaj, że chodzi nie tylko o Twoje bezpieczeństwo, ale także o bezpieczeństwo innych uczestników ruchu!