Co sprawdza diagnosta?

Warto pamiętać, że nawet największy znawca motoryzacyjny może nie dostrzec gołym okiem usterki lub wady technicznej! W sprawach bezpieczeństwa nie warto ryzykować!

Diagności (bo tak nazywamy specjalistów technicznych, kierunkowo wyszkolonych do pracy na Stacjach Kontroli Pojazdów) dysponują zaawansowanym i czułym sprzętem diagnostycznym, pozwalającym na wczesne wykrycie odchyleń od normy w działaniu naszego samochodu.

UWAGA! NIEMAL KAŻDY ELEMENT TECHNICZNY NASZEGO POJAZDU MOŻE WPŁYWAĆ NIE TYLKO NA KOMFORT JAZDY, ALE PRZEDE WSZYSTKIM NA BEZPIECZEŃSTWO PORUSZANIA SIĘ PO DRODZE.

Podczas badania technicznego w naszym pojeździe sprawdzone zostaną m.in.:

  • numer VIN z dowodu rejestracyjnego i tablice rejestracyjne w celach identyfikacyjnych pojazdu
  • światła i reflektory (ich działanie oraz ustawienie, kąt padania światła na drogę) – co ciekawe, diagnosta sprawdzi również czy żarówki są odpowiedniej barwy i o dozwolonym natężeniu
  • stan ogumienia (zużycie i głębokość bieżnika)
  • stan szyb (np. pod kątem pęknięć i odprysków – grożą za to mandaty!, przejrzystość i przepuszczalność świetlną – zwłaszcza gdy są przyciemnione – na poziomie: szyba przednia min. 75%, boczne min. 70%)
  • stan wycieraczek
  • stan kierunkowskazów
  • stan karoserii (np. czy nadwozie nie jest skorodowane)
  • czy hamulce działają poprawnie – oceni to maszyna na tzw. stanowisku rolkowym. Chodzi tu nie tylko o skuteczność hamowania (min. 50% dla hamulca roboczego i min. 25% dla hamulca postojowego), ale także o różnicę sił hamowania na kołach jednej osi (nie może być większa niż 30%).
  • amortyzatory (skuteczność tłumienia musi być na poziomie min. 40% + różnice między nimi na jednej osi nie mogą być większe niż 15%) 
  • luzy w elementach zawieszenia i układu kierowniczego (sprawdzą to tzw. szarpaki)
  • stan wycieków np. płynu hamulcowego lub oleju z amortyzatora
  • układ wydechowy
  • przekładnia, reduktory i skrzynia biegów
  • stan silnika pod kątem poziomu emisji spalin
  • pasy bezpieczeństwa i ich napinacze
  • poduszki powietrzne
  • klakson
  • dodatkowo – w przypadku samochodów z instalacją LPG – specjalnym czujnikiem sprawdza się jej szczelność
  • obowiązkowe wyposażenie pojazdu (min. gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy – co ciekawe, formalnej kontroli na stacji nie podlega ważność gaśnicy, jednak warto o tym pamiętać, bo sprawdza to Policja; diagnosta nie będzie także wymagał apteczki i kamizelki odblaskowej, mimo to warto je posiadać w samochodzie dla bezpieczeństwa)

POTWIERDZENIEM POPRAWNEGO FUNKCJONOWANIA POJAZDU JEST PIECZĄTKA WBIJANA PRZEZ DIAGNOSTĘ DO DOWODU REJESTRACYJNEGO – OCZYWIŚCIE PO „ZDANIU” TESTU TECHNICZNEGO. NA PIECZĄTCE WIDNIEJE INFORMACJA, KIEDY NALEŻY PRZEPROWADZIĆ KOLEJNY PRZEGLĄD REJESTRACYJNY.